Smakfulle og sunne oppskrifter for mennesker ønsker å leve 100 % naturlig glutenfritt

"100 % NATURLIG" er Lene Simonsens blogg om sunn mat i en frisk kropp. Denne bloggen kommer til å følge prosessen med utgivelsen av kokeboken med samme navn, og i tillegg kommer den til å inneholde nye oppskrifter og tips, og nye prosjekter og bøker. Hovedfokuset er at flest mulig oppskrifter skal være 100 % naturlig frie for gluten, og at mange også skal være helt uten sukker, melk og gjær. Dette er mat for cøliakere, allergikere og matintolerante, som ønsker å fokusere på smakfull mat og god helse. Bevisste mennesker som ønsker å holde seg borte fra enkelte matvarer og spise sunt, vil også ha nytte av boken og bloggen.

søndag 21. november 2010

Billige, glutenfrie melsorter

For oss som spiser glutenfritt, er det en kjent sak at melet koster flesk... Jyttemelet (og spesielt Jytte Teff) er dyrt. Men faktisk bruker jeg mindre penger på melet nå, enn da jeg spiste mel basert på hvetestivelse! I tillegg til at hvetestivelsen inneholder minimalt med næringsstoffer, og samtidig ikke er helt fritt for gluten, så må man bruke enormt stor mengde av dette melet i bakingen. Dersom man gjør om oppskrifter som i utgangspunktet inneholder hvetemel, må man beregne mye mer hvetestivelse, mens for eksempel Jytte Original kun krever at man bruker 2/3 av den opprinnelige hvetemelmengden. Når man i tillegg blir mett av å spise mel basert på næringsrike, naturlige råvarer, så er det for meg et enkelt valg :)


Selv om jeg er veldig glad i både smak og konsistens til de ulike typene av jyttemel, så er det alltid kjekt med litt variasjon. Spesielt glutenfrie havregryn og hirseflak har jeg blitt glad i. Ellers så bruker jeg også mange forskjellige frø. Men det er jo alltid noe nytt man oppdager! Jeg har i flere år prøvd å få fatt i kikertmel (gramflour) i ulike innvandrerbutikker, men uten hell. Dette melet er noe som jeg av og til har sett i oppskrifter (oftest brukt sammen med andre meltyper). Kikertmel er produsert av naturlige råvarer, og er veldig sunt. Sist uke fant jeg endelig dette melet, og 2 kg kostet 35 kroner! God nyhet for lommeboka :) I samme butikk kom jeg også over hirsemel, som også er naturlig og bra for kroppen. Prisen på det var 35 kroner for 1 kg - ikke så ille det heller!


Snart starter utprøvingen av mine to nye funn. Dersom noen av dere har gode råd eller erfaringer når det gjelder kikertmel og/ eller hirsemel, så blir jeg veldig glad for å høre om dem!

2 kommentarer:

  1. Jeg har kontaktet TRS og de kan ikke garantere at kikertmelet er glutenfritt dessverre.. Likte det selv da jeg prøvde det ut.
    kontakt meg via fb vist du lurer på mer ;)
    karianne p. (med på ncf)

    SvarSlett
  2. Hei Karianne!
    Takk for kommentaren! Viser til innlegget skrevet i dag (3. des.). Ha en fin helg!
    Lene

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver en kommentar! Alltid kjekt å lese:)