Smakfulle og sunne oppskrifter for mennesker ønsker å leve 100 % naturlig glutenfritt

"100 % NATURLIG" er Lene Simonsens blogg om sunn mat i en frisk kropp. Denne bloggen kommer til å følge prosessen med utgivelsen av kokeboken med samme navn, og i tillegg kommer den til å inneholde nye oppskrifter og tips, og nye prosjekter og bøker. Hovedfokuset er at flest mulig oppskrifter skal være 100 % naturlig frie for gluten, og at mange også skal være helt uten sukker, melk og gjær. Dette er mat for cøliakere, allergikere og matintolerante, som ønsker å fokusere på smakfull mat og god helse. Bevisste mennesker som ønsker å holde seg borte fra enkelte matvarer og spise sunt, vil også ha nytte av boken og bloggen.

søndag 16. januar 2011

Mat som medisin


Jeg får høre mange ulike historier når jeg nå jobber med kosthold og helse for dem med ulike fordøyelsesplager. Utgangspunketet for kokeboken min, var at jeg selv plutselig måtte holde meg unna både sukker, melk og gjær, i tillegg til gluten. Før jeg kom så langt som til å endre kostholdet totalt, levde jeg periodevis på store doser med sterke medisiner (spesielt da jeg fikk påvist ulcerøs colitt - kronisk tarmbetennelse- sytten år gammel).


Det er mange år siden jeg måtte operere, og dermed kunne kutte ut alle medisinene. Spesialistene, som da selvfølgelig var mine eneste kompetente veiledere, fortalte alltid at kostholdet ikke hadde noe å si for sykdomsbildet. Dette er snart femten år siden, og man skulle trodd at all fokus på sammenhengen mellom mat og helse de siste årene, også ville ha nådd sykehusene. Jeg blir derfor svært skuffet og sint når jeg får flere tilbakemeldinger om at mennesker med alvorlige betennelser i tarmsystemet, får høre de samme frasene i dag fra sine egne spesialister; "maten du spiser har ingen betydning for betennelsestilstanden".


Spesielt sukker og lettfordøyelige karbohydrater som for eksempel hvetemel (som blir omdannet til sukker i kroppen), er noe alle med betennelser av ulike slag, skulle fått beskjed om å holde seg langt unna. Mens blant annet sukker er veldig betennelsesfremmende, er blant annet både hvitløk, brokkoli (og andre typer kål), omega 3 og gurkemeie svært betennelsesdempende. Dette tror jeg at alle leger som er spsialisert innen mage og tarm vet. Hvorfor i all verden kommer ikke denne informasjonen videre til pasientene? Kanskje det blir for mange tapte kroner for legemiddelindustrien...


Samtidig som jeg prater med mange fortvilte mennesker, som kanskje har vært mer eller mindre syke hele livet, så opplever jeg en enorm takknemlighet fra dem som plutselig opplever at kroppen begynner å fungere normalt igjen. For eksempel så har personer med ulcerøs colitt, etter en periode med streng diett, blitt helt kvitt betennelsestilstanden. Faktisk så er det også mange cøliakere som har levd på hvetestivelse (som jeg før har nevnt er slaggstoffer av behandlet hvete) hele livet, som plutselig opplever å få diffuse allergi- symptomer (søvnproblemer, magetrøbbel, leddplager o.l.) og blir helt friske igjen ved å endre kostholdet til bare å inneholde naturlig glutenfrie matvarer.


Jeg tror at dersom den enkelte pasient begynner å stille litt større krav til legestanden, så vil vi etter hvert fremtvinge en holdningsendring hos den enkelte mage- og tarmspesialist. Ingen leger kan nekte sine pasienter å endre kostholdet. Jeg håper også at flest mulig leger vil få tilbakemelding, når vi som pasienter oppdager at kostholdsendringen faktisk virker positivt inn på kroppen.


Ha en fortsatt god søndag alle sammen!

2 kommentarer:

  1. Så fint å lese det du skrev. Jeg sliter veldig med ulcerøs kolitt, fikk diagnosen for fire år siden da jeg var 25. Har ikke vært noe særlig plaget de fire årene, men nå er sykdommen så utrolig hissig og jeg klarer ikke leve normalt, er 100 prosent sykemeldt, og vet ikke hva jeg kan spise og bare raser i vekt. Skulle jo vært henvist til en ernæringsfysiolog for lenge siden. Og siden denne sykdommen er så individuell er det vanskelig å søke på nettet å finne en fasit. Men selvfølgelig har kosthold mye å si, jeg håper også at helsevesenet fokuserer mer på og ser viktigheten av riktig kost for oss med tarmbetennelse. Hva slags operasjon fikk du? Kan du nå spise hva du vil? Mvh Camilla, Fredrikstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Camilla! Takk for tilbakemeldingen på innlegget. Jeg fikk en såkalt IAA- operasjon, det vil si at hele tykktarmen ble fjernet og det ble laget et reservoar av nederste del av tynntarmen. Jeg hadde to operasjoner på seks måneder. Siden jeg har cøliaki kan jeg fremdeles ikke spise gluten, men i mange år etter operasjonen levde jeg på et helt normalt glutenfritt kosthold. Jeg var så uheldig å få sensitiv tarm etter en langvarig infeksjon som jeg fikk i utlandet, og det var da jeg begynte å interessere meg mer og mer for kostholdets betydning for dem med fordøyelsesplager. I dag er jeg bevisst på å spise sunn mat i hverdagen, og kan derfor unne meg sukkerholdig mat når jeg ønsker det. En frisk tarm tåler mye mer enn en syk tarm! Ønsker deg alt godt, og håper du får skikk på tarmen din :) Vennlig hilsen Lene

      Slett

Tusen takk for at du skriver en kommentar! Alltid kjekt å lese:)