Smakfulle og sunne oppskrifter for mennesker ønsker å leve 100 % naturlig glutenfritt

"100 % NATURLIG" er Lene Simonsens blogg om sunn mat i en frisk kropp. Denne bloggen kommer til å følge prosessen med utgivelsen av kokeboken med samme navn, og i tillegg kommer den til å inneholde nye oppskrifter og tips, og nye prosjekter og bøker. Hovedfokuset er at flest mulig oppskrifter skal være 100 % naturlig frie for gluten, og at mange også skal være helt uten sukker, melk og gjær. Dette er mat for cøliakere, allergikere og matintolerante, som ønsker å fokusere på smakfull mat og god helse. Bevisste mennesker som ønsker å holde seg borte fra enkelte matvarer og spise sunt, vil også ha nytte av boken og bloggen.

mandag 27. september 2010

Hva gjør man med en haug gulrøtter?


Jeg har kjøpt 3 kg gulrøtter. Disse ble kjøpt uvaskede, så vasken skjedde i en balje ute. Ikke så ille når solen skinner fra knallblå himmel!
Oppbevaring av gulrøtter kan faktisk være en utfordring. Selv har jeg kommet frem til at de holder seg best i kjøleskapet, i tett boks med ujevn bunn, slik at den naturlige fuktigheten samler seg på bunnen og ikke skaper soppdannelse. Gulrøtter smaker godt både rå, dampede, kokte, i wok, på pizza, i brødbakst, i kaker og ellers der man måtte ønske en gulrot.
Jeg syns faktisk at akkurat gulroten godt kan kokes/ dampes helt mør. Da kommer gulrotens gode sødme til sin rett. Faktisk inneholder kokte gulrøtter også mer antioksidanter, i form av betakaroten, enn rå!
Gulroten kan brukes i utrolig mange retter, så nå er det bare å starte kokkeleringen :)

3 kommentarer:

  1. Gulrot er kjekt å ha i hus det - spesielt når man har en hest i garasjen! :) He he - men gulrot, det er godt både i Curry, Tandoori og tomatsuppe :) og selvfølgelig til fisk og kjøttkaker! For ikke å glemme stekt i stekovnen med poteter :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Så fin blogg du har! Jeg la den til i bloggrollen min jeg - den var helt midt i smørøyet for min del!

    Ingvild

    SvarSlett
  3. Tusen takk for koselige kommentarer, begge to:) Ingvild: din blogg virker også spennende!
    Lene

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver en kommentar! Alltid kjekt å lese:)