Smakfulle og sunne oppskrifter for mennesker ønsker å leve 100 % naturlig glutenfritt

"100 % NATURLIG" er Lene Simonsens blogg om sunn mat i en frisk kropp. Denne bloggen kommer til å følge prosessen med utgivelsen av kokeboken med samme navn, og i tillegg kommer den til å inneholde nye oppskrifter og tips, og nye prosjekter og bøker. Hovedfokuset er at flest mulig oppskrifter skal være 100 % naturlig frie for gluten, og at mange også skal være helt uten sukker, melk og gjær. Dette er mat for cøliakere, allergikere og matintolerante, som ønsker å fokusere på smakfull mat og god helse. Bevisste mennesker som ønsker å holde seg borte fra enkelte matvarer og spise sunt, vil også ha nytte av boken og bloggen.

onsdag 24. november 2010

Fantastisk gode julebrød!

Som jeg har skrevet om før, så er kikertmelet noe jeg tester ut for tiden. Men hvem skulle ha trodd at dette melet egner seg kjempegodt til julebrød? Selv var jeg ganske skeptisk til dette nye prosjektet, men hvordan skal man finne gode, nye oppskrifter, om man ikke tør å prøve ut helt nye ting?!


Da jeg først var i "laberatoriemoduset", måtte flere ingredienser under lupen. Hirsemelet, som jeg kjøpte samtidig med kikertmelet, er betydelig mørkere og med grovere struktur enn hirseflakene. Dette tyder på at denne hirsen mest sannsynlig er mindre behandlet, før den er malt til mel.


Jeg bruker minimalt med gjær i bakingen min, men jeg ville denne gangen teste ut hvordan både Jytte Mix og kikertmelet oppførte seg i gjærbakst.


Jeg har ved flere anledninger brukt honning som søtning i brødbaksten min. Som regel holder det med en ts for å få den rette effekten, men siden julebrødet skal være søtt og godt, klemte jeg til med 2 ss honning. Honning er mye søtere enn sukker, og samtidig ubehandlet og naturlig.


Her får dere først bilde av herligheten, så kommer hele oppskriften under bildet :)


Naturlig glutenfrie julebrød

1 pose tørrgjær
1/2 ts demerara rørsukker
3 dl vann
100 g kikertmel
200 g Jytte Mix (lysebrun pakke)
50 g potetmel
2 ss hirsemel
1/2 ts salt
1/2 ts kardemomme
1/ 4 ts ingefær
1 egg
50 g margarin (gjerne melkefri)
2 ss honning
Ca. 300 g rosiner (eller annen tørket frukt)

* Varm opp vannet til ca. 45 grader, og ha oppi gjær og rørsukker. Rør godt til det alt er løst opp. Sukkeret gjør gjæringen mer effektiv, og etter at blandingen har stått tildekket på et lunt sted (i ca. 10 min.), har det kommet masse "skum" over vannet. Dette tyder på at gjæren lever!
* Bland kikertmel, Jytte Mix, potetmel, salt, krydder og hirsemel.
* Smuldre smøret i melblandingen.
* Løs opp honningen i den fortsatt lunkne blandingen av vann og gjær, og tilsett dette deretter i melet, sammen med egget.
* Bland deigen godt sammen, gjerne i flere minutter. Den blir ganske løs, men seig og fin.
* La deigen heve til dobbel størrelse ( ca. 1 time) på et lunt sted. Ha et tett lokk eller plast over.
* Ha godt med mel på benken ved utbaking. Tilsett rosinene, og kna deigen en stund.
* Del deigen i to, og lag to runde, middels store brød.
* Sett brødene på bakepapir, tildekket av plast. La dem etterheve på et lunt sted i ca. 40 min.
* Stek brødene på 220 grader i ca. 20 min. (eller til de er gyldenbrune) Ta da brødene ut av ovnen, og la dem avkjøles et par min. på rist. Pensle dem med så med en blanding av 2 ss varmt vann og 1/2 ts honning. Ha brødene inn igjen i ovnen i noen min. til. Brødene får da en fin, blank overflate, som smaker veldig godt!

Julebrødene går fint an å fryse (dersom det er noe igjen...).

God julebakst!


2 kommentarer:

  1. Hmmm. Tror snart jeg må komme meg ut til deg å prøvesmake litt ;) + få signert en bok ;)Hørtes i alle fall veldig godt ut!

    SvarSlett
  2. Du er alltid hjertelig velkommen, Hilde:) Det blir nok ikke siste gang jeg lager dette brødet! Håper vi ses snart:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du skriver en kommentar! Alltid kjekt å lese:)